naar-de-haaien.reismee.nl

Mayadingen en ondergrondse rivieren

Om kwart over 5 worden we wakker. Zo ken ik ons weer op vakantie.

We besluiten om naar de zonsopgang te gaan kijken.

Hierna lekker weer ontbijten, dan vlug insmeren met hoge factor anti-zonnebrandmiddel en hup de auto in. We hebben een lange rit voor de boeg van ongeveer 2,5 uur naar Coba.

Als eerste moeten we tanken. Alle tankstations zijn hier van de staat dus zouden 't zelfde moeten kosten maar voor toeristen bedenken ze ter plekke een hogere prijs. Uiteindelijk zijn we alsnog veel goedkoper uit dan in Nederland dus 't is niet belangrijk.

Onderweg komen we wel tientallen topes tegen. Een tope is een verkeersdrempel maar dan een heel stuk gemener dan die wij kennen. Heelhuids komen we aan in Coba. We besluiten een echte Maya als gids in te huren die ons van alles over de Maya cultuur kan vertellen.

Wel apart om te horen dat waar nu overal dichtbegroeid oerwoud is, er vroeger helemaal geen begroeiing was en dat 't oerwoud uiteindelijk veel mayadingen heeft vernietigd.

Na de rondleiding besluiten we de limousine naar de grote toren te nemen ipv 't zelf te lopen. Het is zo warm.

Eenmaal bij de grote toren aangekomen beginnen we de beklimming van 120 treden naar boven.

Ongeveer halverwege draai ik me om en word zo duizelig van de hoogte dat ik besluit maar weer naar beneden te gaan. Stomme hoogtevrees. Menno gaat wel door naar boven en geniet even later van 't uitzicht over t oerwoud.

We hebben 't zo warm gekregen dat we besluiten op de terugweg langs een cenote te gaan om af te koelen.

Het wordt cenote Dos Ojos. We mogen bij de ingang weer de toeristenprijs betalen en dan begint de tocht over een onverharde weg naar de ondergrondse rivier.

Onderweg rijden we nog bijna een hagedisachtige aan. Wat zijn die dieren hier groot zeg.

Bij de cenote heeft Menno wat problemen met z'n duikmasker. Deze blijft beslaan en vrij snel geeft hij 't op.

Ik verken wel de hele grot. Best apart dat het hele schiereiland eigenlijk een grote gatenkaas is en dat overal onderdoor deze rivieren lopen.

Hierna hebben we wel erge trek gekregen ('t is inmiddels al half 4) en besluiten we op zoek te gaan naar iets te eten. We komen een Subway tegen en halen daar een lekker broodje. Dan rijden we terug naar Hertz omdat deze vanmorgen belde dat 't tijdelijke kenteken vandaag verloopt en of we even de auto om kunnen komen ruilen. Na ongeveer een uur gedoe daar krijgen we een luxere auto mee en gaan we nog even naar de Walmart voor wat flesjes drinken en snacks om mee te nemen op volgende excursies. Ook pinnen we veel contant geld aangezien de winkels en atracties hier bijna nergens creditcards accepteren.

Helemaal moe schuiven we aan bij 't avondeten en daarna gaan we al heel vlug slapen.